



















































Man brukar säga att man inte ser skogen för bara träd. Vad menar man egentligen med det? Att det man tittar på väcker ens intresse så mycket att man går närmare och närmare och till slut inte ser helhetsbilden? Skogen försvinner ur fokus och det man istället ser är det skogen består av: träd. Men vad är skogen om inte just träd. Utan träd – ingen skog.
Det gamla idiomet om helhetsbilden som försvann bland träden kan också användas för att beskriva konstnären Serinyàs arbete med serien Seascapes – landskapsbilder vid vatten.
Bilderna skulle kunna vara Trompe l’œil. Men han lurar inte dina ögon. Ögonen ser vad de ser. Ögonen kan du lita på. Det är vad dina referenser, tidigare erfarenheter och dina förutfattade meningar sedan gör med det du ser som lurar dig.
Så, skyll dig själv om du går vilse där i vattenbrynet!
Serinyà jobbar ofta på det här sättet. Döljer något för att få oss att upptäcka det. Sätter upp kameran och fångar på bild något vi hela tiden har sett, men inte förstått att vi sett. Och han bjuder nästan alltid in slumpen i processen. Slumpen finns ju alltid där, så varför kämpa emot. Bjud in den istället. Och bjud upp den. Ta en svängom med slumpen, så blir slutresultatet både mer intressant och mindre förutsägbart – det är Serinyàs genomgående förhållningssätt till sin konst.
Genom att betrakta Serinyàs fotografier i serien Seascapes kommer du att få dina förutfattade meningar ifrågasatta. Och kanske lär du dig något nytt om dig själv också.
Du kanske får en bättre helhetsbild av ditt eget seende, helt enkelt.
(English version)
One cannot see the forest for the trees. What do you mean by that? That what you look at arouses one's interest so much that one goes closer and closer and in the end does not see the overall picture? The forest disappears from focus and what you see instead is what the forest consists of trees. But what is the forest if not just trees? Without trees - no forest.
The old idiom of the overall picture that disappeared among the trees can also be used to describe the artist Serinyà's work with the series Seascapes - landscape images by water.
The pictures could be Trompe l'œil. But he doesn't fool your eyes. The eyes see what they see. You can trust your eyes. It is what your references, past experiences and your preconceived opinions then do with what you see that is fooling you.
So, blame yourself if you get lost in the water!
Serinyà often works this way. Hiding something to make us discover it. Setting up the camera and capturing in the picture something we have always seen, but not understood that we have seen. And he almost always invites the random into the process. Random is always there, so why fight. Invite it instead. And invite it. Take a swing at random, and the result will be both more interesting and less predictable - it is Serinyà's pervasive approach to his art.
By looking at Serinyà's photographs in the series Seascapes, you will have your preconceived opinions questioned. And maybe you learn something new about yourself too.
You may get a better overall picture of your vision, simply.
Archival pigmented prints, wooden frame,antireflective UV Artglass.
Edition 100x100cm, 3+1AP
Edition 52x52cm, 7+2AP